Nomaditeatteri kannustaa ottamaan riskejä

heinäkuu 2, 2015 kello 18:15 (Eija Mäkinen)

– On hienoa olla mukana moni- ja poikkitaiteellisissa produktioissa ja saada ammentaa monilta aloilta. Toivoisin, että yhteistyö laitosteattereiden ja vapaan kentän ryhmien välillä lisääntyisi, sillä se hyödyttää kaikkia, sanoo Grus Grus Teatterin näyttelijä Sofia Molin.

Tehdas Teatterin Q.2-produktiosta alkunsa saaneen Grus Grusin viisihenkinen ensemble on monitaiteellinen. Teatterin dramaturgi-ohjaajana toimii Ville Kurki, Sofia Molin on koulutukseltaan näyttelijä, Ishmael Falke nukketeatteritaiteilija, Janna Haavisto sirkustaiteilija ja Markku Tuulenkari stunt-esiintyjä.

Klikkaa kuvaa ja tutustu Grus Grus Teatterin tekijöihin ja tarinaan!

– Meillä ei ole emmekä halua omaa näyttämöä, vaan olemme nomaditeatteri, jonka pyrkimyksenä on rikastuttaa paikallista teatteritarjontaa. Olemme tähän mennessä tehneet yhteistyötä muun muassa Svenska Teaternin, Åbo Svenska Teaterin, Tampereen Teatterin ja Tanssiteatteri MD:n kanssa.

– Olemme rohkaisseet yhteistyöteattereitamme ajattelemaan uudella tavalla ja ottamaan riskejä ohjelmiston suhteen. Taiteella on itseisarvo, jota ei tarvitse perustella hyötynäkökulmalla. Taidetta ei voi mitata numeroin, esimerkiksi täyttöasteella. Se ei kerro mitään esityksen taiteellisesta laadusta.

Hyvä esimerkki onnistuneesta yhteistyöstä on Ville Kurjen ohjaama näyttämöversio Ingmar Bergmanin elokuvasta Persona, joka oli ensimmäinen Turun kaupunginteatterin ja Åbo Svenska Teaternin välinen yhteistyö, kolmannen osapuolen Grus Grus Teatterin aloitteesta. Minna Hämäläisen ja Sofia Molinin näyttelemä tiheätunnelmainen näyttämöteos valittiin viime vuonna Korjaamo Teatterin Stage -festivaalille.

Minna Hämäläinen (vas.) ja Sofia Molin. Kuva © Ville Kurki.

Ensemble sallii pyrähdykset vieraissa

Vaikka Grus Grus Teatterin jäsenet eivät ole sitoutuneet mihinkään tiettyyn paikkaan, he ovat sitoutuneet toisiinsa ja tehneet yhdessä virallisen viisivuotissuunnitelman.

– Se ei tarkoita, että kaikkien pitää olla jokaisessa Grus Grusin produktiossa mukana. Suunnitelma ja kokoonpanot elävät tilanteiden mukaan. Meillä on paljon ideoita ja lisää tulee koko ajan, Molin sanoo.

Grus Grus -ensemblen joustavuus mahdollistaa myös muiden tekijöiden kanssa työskentelemisen.

– Kun sain tietää, että ennestään tuttu tamperelainen esitystaiteilija-ohjaaja Tommi Silvennoinen ohjaa Tehdas Teatterille Franz Kafkan teokseen pohjautuvan esityksen, sitouduin projektiin näyttelijäksi. Työskentelyä helpottaa se, että sain Turun Teatterikerhon säätiöltä henkilökohtaista apurahaa harjoituskautta varten.

33 variationer, Åbo Svenska Teater (harjoituskuva, 2013 ). Kuva © Cris Senn

Linnan juhlat -työnimellä kulkeva esitys pohjautuu Kafkan Linna-romaaniin. Taustamateriaalina toimii myös Kafkan kirjeet rakastetulleen, 13 vuotta nuoremmalle ja naimisissa olleelle Milenalle.

– Heillä oli intensiivinen kirjeenvaihto. On sanottu, että Kafkan Linna-teos on metafora heidän rakkaussuhteestaan. Linna on kiinnostava myös siksi, että se on keskeneräinen, Kafka ei ehtinyt kirjoittaa sitä loppuun.

Molin luonnehtii Kafkan tekstiä jännittäväksi ja haasteelliseksi. Miten fyysistää unenomainen maailma, joka rönsyilee ja vie moneen suuntaan?

Linnan repliikit ovat massiivista monologin pätkää, joka pitäisi pystyä sisäistämään ei vain tekstin tasolla, vaan myös kehollisena assosiaationa. Linna muistuttaa assosiaatioketjuineen Elfriede Jelinekin tekstejä. Se on kuin tulvaa, joka lähtee versoilemaan, ja hetken päästä palataan alkuun tai keskikohtaan, sanoo Sofia Molin, joka osallistui kolme vuotta sitten Jelinek-työpajaan Hangon Teatteritreffit -festivaalilla.

Linnan juhlat saa ensi-iltansa maaliskuussa 2016 Tehdasteatterissa.

Olethan lukenut Sofia Molinista kertovan sarjan ensimmäisen osan Pyörähdys tuulevaisuudessa, jonka menetimme ja toisen osan Hyppy pohjoisen mekkaan poiki suuren sotapäällikön?

KOMMENTOI



*) Kentät jotka merkitty tähdellä ovat pakollisia.