Esittelemme säätiön tukemia ja palkitsemia tekijöitä. Vuorossa on nukketaiteilija Mira Laine. Tämä on kolmiosaisen bloggaussarjan ensimmäinen osa.
********
– Hirveästi harmaita hiuksia ja purentahäiriön, Mira Laine vastaa nauraen kysymykseen, mitä taide on hänelle antanut. Hän ei kuitenkaan kuittaa aihetta kevyellä heitolla vaan nostaa esiin tärkeimmän.
– Taide on minulle kommunikointiväline, keino ilmaista itseäni. Sen avulla pystyn käsittelemään kaikkia niitä asioita, joita ympärilläni näen ja koen. Tuntuu ehkä ylidramaattiselta sanoa, että taide on ollut minulle hengissä selviytymisen väline, mutta sitä se on ollut. Taide on auttanut minua pysymään järjissäni.
Nukketeatteriin erikoistunut ja sarjakuva-alaa opiskellut Laine muistuttaa, ettei taiteen tekeminen ole pelkkää karnevaalia ja iloa.
Nukketaiteilija Mira Laine. Kuva: Krista Petäjäjärvi.
– Vaikka luominen on hyvin usein epämukavuusalueella toimimista ja jatkuvaa ratkaisujen etsimistä, siitä tulee mielettömän hyvä fiilis. Tunnustan olevani mukavuudenhaluinen ihminen, ja siksi on mahtavaa, että saan tehdä työkseni jotakin sellaista, joka tuntuu mieluisalta, omalta.
Mira Laine työstää parhaillaan aikuisille suunnattua nukketeatteriesitystä On nälkä, on jano, joka pohjautuu Maaria Päivisen syksyllä 2014 julkaistuun romaaniin. Ihmiskauppaa, hyväksikäyttöä ja yksilön henkistä musertumista käsittelevän teoksen keskiössä on Emilie, hylätty matematiikanopettaja, joka janoaa kostoa, ryhtyy sutenööriksi ja kanavoi raivonsa miesuhreihinsa.
– Tapasin Maarian synkkään vuodenaikaan, marraskuussa, ja keskustelimme työstämme. Maarian kirja oli juuri ilmestynyt, ja aloimme leikitellä ajatuksella nukketeatteriesityksestä. Kun luin romaanin, minun piti sulatella ideaa kuukauden verran: uskallanko ryhtyä urakkaan? Teksti on aika rankka.
Esityksen julisteen on suunnitellut Bastian Salmela.
Vaikka Emilien tarinan työstäminen näyttämölle vaikutti ensin vaikealta, innostus voitti.
– Minua kutkutti aiheen tärkeys ja se, että käsittelisin aihetta aikuisille suunnatun nukketeatterin kautta. Koko kevät kului tuotantosuunnittelun parissa, etsin rahoitusta ja kokosin työryhmää.
Mira Laineen edellinen produktio, viime marraskuussa ensi-iltansa saanut Ihmeellinen kone, jonka hän käsikirjoitti ja ohjasi, yhdisti nukketeatteria ja animaatiota.
– Olen käyttänyt animaatioita esityksissäni lopputyöstäni, vuonna 2008 valmistuneesta Orfeuksesta alkaen. Nukketeatteri on visuaalinen taidemuoto, ja koen, että animaatiot ja nuket toimivat hyvin samassa maailmassa. Yhteistyö animaattori Bastian Salmelan kanssa on ollut hedelmällistä, ja jatkamme sitä On nälkä, on jano -esityksessä.
Mira Laine on koonnut vuosien myötä ympärilleen luottotekijöitä, joiden kanssa on antoisaa ideoida ja työstää kokeellisiakin juttuja.
– Esimerkiksi pukusuunnittelija Reija Steniuksen kanssa löysimme nopeasti saman aaltopituuden ja yhteisen kielen. Jo muutamalla sanalla ja kuvalla tavoitamme esityksen tunnelman ja sen, mitä ollaan hakemassa. Se nopeuttaa tekemistä.
Mira Laine kehuu myös valosuunnittelija Jari Piitulaisen valmiutta sopeutua uusiin tilanteisiin.
– Meillä oli Ihmeellisen koneen kanssa hetkiä, jolloin tilanne näytti lähestulkoon mahdottomalta. Uusi esitystila vaati yllättäen teknisesti erilaisia ratkaisuja, ja ne oli löydettävä nopeasti! Jarin mielestä työ oli sitä kiinnostavampaa, mitä haasteellisemmaksi tilanne koitui, ja hän hoiti homman kotiin. Sen jälkeen tuntui kuin hätää ei olisi ollutkaan – mehän voimme mennä vaikka minne!
Ihmeellinen kone -juliste on Bastian Salmelan käsialaa.
On nälkä, on jano saa ensi-iltansa maaliskuussa 2016. Sitä ennen tarjolla on maistiainen Suomen Kansallisteatterin Lavaklubilla. Syyskuussa käynnistyy aikuisille kohdennettu nukketeatteriklubi Punch Night Fever. Joka kuukauden viimeisenä torstaina Lavaklubilla pidetään parituntinen ohjelmallinen iltama, jonka nukketeatterin ammattilaiset vetävät ja esittelevät demoja tulevista esityksistä.
– Nukketeatterilaisia on paljon, pelkästään pääkaupunkiseudulla meitä on noin 40 itsenäistä tekijää. Punch Night Fever onkin keino koota tekijät samalle lavalle ja esitellä suurelle yleisölle, mitä kaikkea aikuisten nukke- ja esineteatteri voi olla, sanoo Mira Laine, joka Hotvasa-työryhmän lisäksi toimii jäsenenä Satu Paavolan johtamassa Nukketeatterikeskus Poijussa.
Nukketeatteria ja visuaalista teatteria yhdistävä Punch Night Fever -tapahtuma on lähtöisin Turusta, missä se järjestettiin ensimmäisen kerran viisi vuotta sitten.
– Helsingissä ei toistaiseksi ole paikkaa, jossa esitettäisiin vain aikuisille suunnattua nukketeatteria. Meidät tekijät on ripoteltu ympäriinsä, Poijullakaan ei ole omaa näyttämöä. Turussa tilanne on parempi, kiitos Tehdas Teatterin, jossa esitetään monenlaista aikuisille tarkoitettua nukketeatteria.