05.12.2024
Willhelmina Ojanen ja työryhmä kuuluvat vuoden 2024 Vivicas Vännerin apurahansaajiin projektillaan TIERRA/CURA, joka on tanssi-installaatio kehon suhteesta maaperään ja paikkaan. 7. joulukuuta Tampereella ensi-iltansa saavan esityksen tavoitteena on ymmärtää erilaisia suhteita maaperään ja sen huolenpitoon ja tuoda näitä esiin tanssin ja taiteen kautta.
Tierra tarkoittaa maata tai maaperää espanjan kielellä. Englannin kielinen sana care taas juontaa latinan kielisestä sanasta cura, jonka nähdään tarkoittavan "hoivaa, huolta, vaivaa" ja verbinä "parantaa" tai "välittää, huomioida". Espanjan kielen verbi curar tarkoittaa "parantaa, hoitaa”.
– Projektin työstäminen kumpusi kaipauksesta olla yhteydessä maaperiin jossa olen
kasvanut – Santiagossa, Chilessä ja Tampereella, Suomessa, kertoo Wilhelmina Ojanen.
– Asuin lapsuuteni ensimmäiset kahdeksan vuotta Santiagossa ja ennen vuotta 2023 en ollut käynyt siellä kahteenkymmeneen vuoteen. Projektin teemat tuntuvat itselleni merkitykselliseltä ja tärkeiltä erilaisten ekososiaalisten kriisien aikoina, sillä koen että taiteen ja tanssin kautta on mahdollista muistuttaa suhteesta maaperään, muihin ihmisiin ja eliöihin, ja sitä kautta luoda toivoa.
Wilhelmina Ojanen, valokuvaaja: Liisa Hietanen
Projekti on jatkoa Ojasen aikaisemmille huolepidon teemaa käsitteleville teoksille.
– Projektin kautta syvennymme ekologisen huolenpidon ajatteluun, ja siihen miten voimme pitää huolta itsestämme pitämällä huolta maaperästämme. Millaisia kehollisia muistoja meillä on eri paikoista ja miten ne ilmentyvät liikkeen kautta? Miten pidämme huolta maaperästä ja sitä kautta kehosta?
Työryhmä on inspiroitunut Maria Puig de la Bellacasan Matters of Care: Speculative Ethics in More-than-human worlds -kirjasta. Kirjassa maaperä toimii keskeisenä metaforana ja konkreettisena esimerkkinä, joka havainnollistaa huolenpidon ja ekologisen vastuun yhteenkietoutumista. Kirja korostaa, että huolenpito on avain kestävien ja vastuullisten suhteiden luomiseen maailmassa, jossa ihmiset ja ei-inhimilliset toimijat ovat erottamattomasti yhteydessä.
– Maaperä tarjoaa perustan elämän ylläpitämiselle, ja maaperän hoiva on samalla itsemme ja
tulevien sukupolvien ja eliöiden hoivaamista. Projektin aikana olemme tutkineet erilaisia
maaperän prosesseja kuten aineen kerääntymistä ja siirtymistä, hajoamista, tiivistymistä,
irtoamista, ja rapautumista, sanoo Ojanen.
– Teos muistuttaa, että olemme osa maailmaa, joka on täynnä monimutkaisia ja toisiinsa
kietoutuneita suhteita. Ekososiaalisten kriisien aikana tahdomme esityksellä luoda hetken, jossa voimme kokoontua yhteen huolenpidon äärelle.
Huolenpidon teema on ollut teoksen prosessissa läsnä monella tasolla ja tavalla: esimerkiksi siinä, miten työryhmä on työskennellyt yhdessä ja yhteistyössä erilaisten materiaalien kanssa. Tanssin kautta he haluvat kutsua yleisöä mukaan pohtimaan näitä asioita.
– Tanssi luo mahdollisuuden tutkia aiheita kehon ja mielikuvituksen kautta, peilaten henkilökohtaisia kehollisia kokemuksia ja muistoja teemoihin sekä tutkien erilaisia luonnossa esiintyviä laatuisuuksia ja ilmiöitä. Tanssin kautta on mahdollista kokea kehollista empatiaa ja huolenpitoa sekä liikkeessä että katsoessa, sanoo Ojanen.
Wilhelmina Ojaselle, kuten myös Vivica Bandlerille aikoinaan, taide, huolenpito ja luonnonsuojelu liittyvät erottamattomasti toisiinsa.
– Taiteen ja tanssin kautta on mahdollista tuoda esiin luonnonsuojeluun, ekologisiin kysymyksiin ja huolenpitoon liittyviä teemoja. Huolenpidon kanssa työskenteleminen on osa taiteellista praktiikkaani, ja teoksissa ja niiden prosesseissa työskentelemään huolenpidon ajattelun kautta – miten voin työskennellä mahdollisimman huoltapitävästi – suhteessa itseeni, muihin ihmisiin ja ympäröivään maailmaan?
TIERRA/CURA-työryhmä, valokuvaaja Liisa Hietanen
Teoksen taiteellinen työskentely alkoi Chilessä syksyllä 2023 ja jatkui Tampereella vuonna 2024. Projektin ensimmäinen vaihe toteutui La Wayaka Current -residenssissä Atacaman aavikolla marraskuussa 2023. Siellä Wilhelmina Ojanen ja Kardo Shiwan tutkivat liikkeellisin työskentelyn kautta tapoja olla suhteessa aavikon kuivaan ja karuun maaperään sekä sen monimutkaiseen kaivostoiminnan ja kolonisaation historiaan.
Toinen vaihe oli Santiagossa, Centro Manna-vuorella sijaitsevassa residenssissä joulukuussa
2023.
Kolmas vaihe tapahtui tammikuussa 2024 Pirkanmaan Tanssin Keskuksen residenssissä, jossa Wilhelmina Ojanen ja Kardo Shiwan kokosivat Chilen matkan video- ja liikemateriaaleja.
Neljäs työskentelyvaihe toteutui maalis-toukokuussa 2024 Lielahden kartanolla, missä työryhmä työsti TIERRA/CURA vol. I -tanssi-installaatiota. Työryhmään kuuluivat koreografi-esiintyjä Wilhelmina Ojanen, dramaturgi-esiintyjä Kardo Shiwan, muusikko Tapani Rinne, puku- ja tilasuunnittelija Mirei Kato sekä tilasuunnittelija-kuvataiteilija Lotta Hurnanen. Tanssi-installaatio TIERRA/CURA vol. I esitettiin Onkiniemi Ateljeessa toukokuussa 2024. Teoksessa Wilhelmina Ojanen ja Kardo Shiwan esiintyivät tilassa kolmen tunnin ajan näyttelyn aukioloaikojen sisällä, ja yleisö sai vapaasti tulla ja mennä tilassa.
Projektin viides vaihe rakentuu loka-joulukuussa 2024 kahden viikon ajan Pirkanmaan Tanssin
Keskuksen Liikelaiturin residenssissä. Tähän työskentelyvaiheeseen osallistuu koko työryhmä, eli yllämainittujen taiteilijoiden lisäksi valosuunnittelija Jaakko Sirainen. Työryhmä rakentaa yhdessä teoksen maailman. Viides vaihe päättyy TIERRA/CURA vol. II -tanssiteoksen esityksiin 7.–14.12.2024.
Ojanen kertoo, että projektin taiteellinen työskentely on kollektiivista ja keskustelevaa eri taiteiljoiden ja taiteenlajien kesken. Työryhmä tutkii yhdessä, miten teoksen eri
materiaaliset, äänelliset, valolliset ja liikkeelliset elementit keskustelevat keskenään.
– TIERRA/CURA -projektissa ajattelemme, että jokainen osa on jatkoa edelliselle. Projektin
osioiden muodot muuttuvat, mutta tavoitteena on jatkaa pitkäkestoista työskentelyä yhden
teeman äärellä. TIERRA/CURA vol. I tanssi-installaatiossa työskentelimme erilaisten liikkeellisten tehtävien kanssa kestollisen performanssin muodossa. TIERRA/CURA vol. II on noin tunnin esitys, johon osa näistä tehtävistä on päätynyt tiiviimmässä muodossa. Lisäksi projektissa olemme kierrättäneet materiaaleja osiosta toiseen, ja monet materiaaliset elementit (esim. savi) ovat uudelleen käytössä joulukuun TIERRA/CURA vol. II esityksessä.
– Olen hyvissä tunnelmissa näin ennen ensi-iltaa. Innolla odotan että pääsemme työryhmän
kanssa viettämään kaksi viikkoa yhdessä projektin parissa ja jakamaan työtämme yleisölle.
TIERRA/CURA -projektin seuraava osa tulee olemaan tanssielokuva joka toteutuu vuonna 2025. Työryhmän toiveena on, että tulevaisuudessa projektin taiteellinen työskentely voi jatkua eri ympäristöissä. Projektin tavoitteena on myös luoda suhteita erilaisiin paikkoihin, kuunnellen millaista huoltapitävää suhtautumista nämä paikat ehdottavat.
– Tällä hetkellä suunnittelemme työryhmän kanssa tulevia residenssijaksoja. Aika näyttää miten TIERRA/CURA kehittyy ja kasvaa, sanoo Ojanen.
TIERRA/CURA vol II saa ensi-iltansa 7.12.2024
Pirkanmaan Tanssin Keskuksessa Tampereella