Kuin Hayao Miyazakin elokuvaa!
Lähikuvat korvameduusoista tekivät oitis vahvan vaikutuksen Jussi Nygreniin. Tavoitteena oli tarkastella, miten meduusa aistii painovoimaa ja koskettaako lonkeron muotoinen aistielin, rhopalium, tiettyä hermoja sisältävää aluetta.
Kuvakaappaus Elisa Lautalan videosta. Klikkaa kuvaa ja katso Jussi Nygrenin haastattelu YouTubessa.
Tarkkaa vastausta kuvat eivät antaneet, mutta niiden abstrakti kauneus pysäytti.
– Se oli kiehtovaa materiaalia. Kun näin sen, ajattelin heti: ihmisten täytyy nähdä tämä!
Tutkiessaan korvameduusan aistijärjestelmää Kööpenhaminan yliopiston meribiologian tutkimusosastolla Nygren kohtasi sielunsiskon, niin ikään opinnäytetyötään tekevän opiskelijan, joka myös lankesi meduusojen lumoon.
– Suhtauduimme hyvin esteettisesti biologian ilmiöihin. Kauneus kiinnosti meitä enemmän kuin kova tiede. Tutkijalle se ei välttämättä ole paras asenne suhtautua asioihin. Aloimme pohtia, miten hienoa olisi tehdä lapsille suunniteltu opetusvideo, jossa meduusojen kauneus tulisi vahvasti ilmi.
Biologian ja maantieteen aineenopettajaksi tänä keväänä valmistuva Jussi Nygren on toiminut sijaisopettajana pääkaupunkiseudun yläkouluissa ja lukioissa. Opetusharjoittelua suorittaessaan hän sai tärkeän neuvon harjoittelijoita valvoneelta opettajalta.
– Eräs harjoittelija piti oppitunnin kalan rakenteesta. Siinä perinteisesti kala avataan ja tutkitaan anatomisia piirteitä, muun muassa sisäelimiä. Opetusta seurannut opettaja huomautti, miten oppilaita tulee muistuttaa ottamaan ahven käteensä ja katsomaan, kuinka kauniit värit sen kyljessä onkaan. Miten upeasti kaikki sateenkaaren värit loistavat ahvenen suomuissa, Nygren muistelee.
– Pidin siitä ajatuksesta paljon. Opetus on täysin turhaa, jos siitä ei jää minkäänlaisia muistijälkiä.
Saman periaatteen Nygren aikoo sisällyttää lyhytelokuvaansa.
– Haluan tehdä luontodokumentin, jonka ensisijaisena lähtökohtana ei ole välittää tietoa vaan herättää ajatuksia, ihmetystä ja tunteita. Kohderyhmänä ovat ne, jotka eivät ole entuudestaan kiinnostuneita meduusoista.
– Kouluopetuksessa pitäisi keskittyä luonnon ihailemiseen. Pelkkä tietoaines biologisista ja maantieteellisistä ilmiöistä ei oppilaita säväytä. Olennaista olisi tarjota myönteisiä kokemuksia luonnon kauneudesta. Saada lapset ja nuoret pysähtymään, katsomaan ja näkemään.
Yksi Jussi Nygrenin rakkaimmista harrastuksista on purjehtiminen, jonka ansiosta hän on päässyt perehtymään suomalaiseen saaristoon ja luontoon. Harrastuksensa ansiosta hän teki myös elämänsä ensimmäisen radio-ohjelman.
Viime vuoden kesäkuussa Yle Radio 1:n Todellisia tarinoita -sarjassa esitetty pitkä radiodokumentti Kesä Riinan kanssa vei kuulijat kolmen kaveruksen matkassa Turun saaristoon omatoimiselle ja epätieteelliselle tutkimusretkelle.
– Dokumentti sai alkunsa siitä, että minua kiinnosti tavata saariston asukkaita. Halusin ottaa selvää, millaista on elää saaristossa.
Jussi Nygren työskentelee tällä hetkellä freetoimittajana Yle Radio 1:n Tiedeykkösessä.
Minttu Hahtolan, Kai Rantalan ja Hannu Kariston kanssa yhteistyössä toteutettu radioprojekti pyrki tunnelmalliseen ja kokemukselliseen lopputulokseen. Ohjelma sai myönteistä palautetta, ja Nygren työstää parhaillaan toista pitkää radiodokumenttia.
Kokemuksellisuutta Nygren on korostanut myös vetäessään Luonto-Liiton luontokerhoa Arabian alakoulun oppilaille. Hän on myös toiminut Itämeri-lähettiläänä.
Luonnonsuojelua ja ihmisen luontosuhdetta koskevassa julkisessa keskustelussa on Nygrenin mukaan usein kielteinen sävy.
– Esimerkiksi sinilevälautoista kerrotaan kauhistelevaan sävyyn. Luonnon ihailusta ja positiivisista kokemuksista kumpuava ympäristövaikuttaminen on mielestäni kestävämpää kuin toistuva tuhoista raportoiminen, joka synnyttää vain apatiaa ja voimattoman olon.
Nygren ei myöskään pidä siitä, miten metsässä kuljeskelu markkinoidaan puoluepoliittisena tai aatteellisena tekona. Siksi hän ei tahdo tehdä missiotaidetta ja valjastaa lyhytelokuvaansa ympäristösuojelullisilla tavoitteilla.
– Uskon, että ihmiset ymmärtävät luonnon merkityksen kauneuden kautta, ei siihen tarvita sormi pystyssä -saarnaamista.