Freelancerin tulevaisuus on pätkiä ja projekteja

maaliskuu 24, 2016 kello 09:15 (Eija Mäkinen)

Syksyllä 2013 viidakkorumpu kierrätti viestiä Nymfeistä, uudesta viihdekonseptista – fantasiaromaanista ja tv-sarjasta – joka hurmaisi yleisön meillä ja muualla. Sarjan oikeudet oli myyty lähes 50 maahan, ennen kuin ensimmäistäkään jaksoa oli esitetty Suomessa.

Yhtä sarjan päähenkilöistä, Didiä, esitti Sara Soulié, joka kuvaa rooliaan suureksi haasteeksi.

– Miikko Oikkonen, joka on luonut Nymfien maailman ja kirjoittanut sarjan hahmot, antoi ennen kuvauksia luettavakseni epävakaasta persoonallisuudesta ja rajatilahäiriöstä kertovan kirjan. Koska sarjan maailma on niin kohotettu, ohjaajalle oli tärkeää, että näytteleminen oli aitoa. Roolin työstäminen psykologian kautta oli mielenkiintoinen lähestymistapa.

The Nymphs Trailer from Fisher King Production on Vimeo.

Soulié kertoo, ettei hän ollut lukenut fantasiakirjallisuuden suursuosikkeja, kuten J.R.R. Tolkienin Taru Sormusten herrasta tai J.K. Rowlingin Harry Potter -sarjaa, vaan fantasiamaailma avautui vasta Twilight-kirjasarjan myötä.

– En kuitenkaan koskaan tuntenut sitä omakseni. Lars von Trier -maailma on enemmän minun juttuni.

Kuvauksissa luotan ohjaajaan

Sara Soulié on ollut Laura Munsterhjelmin Actors in Scandinavia -agenttitoimiston listoilla vuodesta 2008 eli näyttelijäntyön opintojensa alkuvaiheista alkaen.

– Ensimmäisen opintovuoden aikana olin koekuvauksissa Miikko Oikkosen elokuvaan ja tulin valituksi rooliin, mutta valitettavasti elokuva ei saanut rahoitusta. Pari vuotta myöhemmin hän pyysi minut Didin rooliin, ja ensimmäiset demot teimme vuonna 2010.

Hän tunnustaa, ettei koskaan kysynyt ohjaajalta perusteluja valintaansa.

– Se on eräänlainen jinx, huonon onnen tuoja. Koulussa janosin opettajilta ja proffilta koko ajan palautetta, mutta nykyään työtä tehdessäni en halua tietää liikaa. Haluan kuvaustilanteessa luottaa ohjaajaan.

Nymfien kuvaukset kestivät kolme kuukautta.

– Ehdin väsyä syksyn aikana monta kertaa. Olen myöhemmin harmitellut, että olisi pitänyt jaksaa joka päivä ajatella: tämä on ainutlaatuinen päivä! Mutta eihän se niin mene; se on jälkiviisautta.

Harras toive: kielet käyttöön!

Nymfejä markkinoitiin poikkeuksellisen näyttävällä kampanjalla.

– Olihan se vähän pelottavaa. Mietin paljon, minkälaisen kuvan haluan antaa itsestäni ja mistä aiheista puhun haastatteluissa. Olin aika varautunut, enkä ihan niin helposti median vietävissä.

Sarjan ansiosta Sara Soulié sai kutsun Roma Fiction Fest -tapahtumaan syksyllä 2013.

– Se oli absurdi kokemus. Tein pr-työtä kolmen päivän ajan, kaikki oli aikataulutettu tarkasti. Minulla oli lehdistötilaisuus ja simultaanitulkki, tv-haastatteluja ja dinnereitä. Sen lisäksi tapasin toimittajia henkilökohtaisesti. Paikalla oli samaan aikaan myös Devious Maids ja Under the Dome -sarjan tähtiä, muun muassa Rachelle Lefevre ja Dean Morris. Olihan se jollakin tavalla pikkutytön unelma.

Soulié, jolla on agentti myös Pariisissa, on osallistunut moniin kansainvälisten tuotantojen koekuvauksiin.

– Olen tehnyt pienen roolin englantilaisessa tv-sarjassa. Työ on samanlaista kuin Suomessa, mutta olosuhteet erilaiset. Ulkomailla työskenteleminen uusien ihmisten kanssa on kuin vitamiiniruiske, siitä saa valtavasti energiaa. Olen kolmesti ollut viime metreille päässeiden ehdokkaiden joukossa. Se antaa nälän, halun kokeilla.

– Tahtoisin myös käyttää eri kieliä. Se oli yksi suuri syy, miksi valitsin näyttelijäntyön tanssin sijaan. Olen iloinen, että ohjaajat, joiden kanssa olen työskennellyt, ovat hyödyntäneet kielitaitoani.

Viilee mimmi ja mustaa huumoria

Viime vuoden maaliskuussa sai ensi-iltansa Esa Illin ohjaama elokuva, Jussi-ehdokkaanakin ollut Toiset tytöt, jonka käsikirjoitus pohjautui neljän 18-vuotiaan helsinkiläistytön videopäiväkirjoihin. Sara Soulié näytteli Jennyä, joka kokee tulleensa isänsä hylkäämäksi. Hän on rakastunut parhaaseen ystäväänsä, mutta salaa sen.

Toiset Tytöt teaser trailer from Fisher King Production on Vimeo.

– Oli mahtavaa päästä tekemään mimmiä, joku on porukan coolein – tai ainakin yrittää olla viileä. Se oli minulle tosi rakas työ.

Viime kesänä Soulié heittäytyi kohtuuttomaksi Tiina Lymin, Elina Knihtilän, Ville Tiihosen, Hannu-Pekka Björkmanin, Robert Enckellin ja muiden kanssa. Lymin kirjoittama ja Peter Kotwican ohjaama neliosainen tv-sarja, Yle Areenassa nähtävillä oleva Kohtuuttomuuksia on mustan huumorin herkkupala, joka parodioi nykyajan ilmiöitä ja menestystä monin tavoin hamuavia ihmisiä.

– Olen mukana kolmannessa ja neljännessä jaksossa. Viimeinen jakso, Mitä todella tapahtui, kiteyttää ja taustoittaa aiemmat jaksot. Saan esittää siinä ikäistäni naista eli enää en ole teini. Alan pikkuhiljaa vanheta kameran edessä. Se tuntuu hyvältä, Sara Soulié nauraa.

Oma-aloitteisuutta ja verkostoitumista

Sara Soulié on juuri jäänyt äitiyslomalle, joten odotettavissa on aiempia rauhallisempi vuosi. Syksyllä häntä kuullaan radiossa, kun ensi-iltansa saa Milja Sarkolan Jotain toista -tekstiin pohjautuva ruotsinkielinen kuunnelma.

Ohi on! Kuva © Veikko Kähkönen.

Ohi on! Kuva © Veikko Kähkönen.

Kaksi vuotta sitten taiteen maisteriksi Teatterikorkeakoulusta valmistunut Soulié myöntää, ettei ole ollut helppo hyväksyä sitä, että tulevaisuus koostuu pätkätöistä ja projekteista. Vielä opiskeluaikana koulu tarjosi turvan, jonne palata, jos töitä ei ollut.

– Nyt en voi enää tehdä niin. Tavoitteeni on tietenkin elättää itseni näyttelijänä ja tanssijana. Minua kiinnostavat esittävän taiteen kaikki osa-alueet: kameratyöskentely, radio, televisio, elokuva, teatteri, tanssiprojektit ja performatiivinen taide. Jos oman alan töitä ei ole tarjolla, täytyy keksiä jotakin muuta. On tärkeää pitää yllä intohimoa, paloa ja luovuutta. Käytännössä se tarkoittaa, että näyttelijöiden on luotava itse työtilaisuudet ja produktioita. Oma-aloitteisuus ja verkostoituminen ovat todella tärkeitä.


Olethan lukenut Sara Souliésta kertovan bloggaussarjan ensimmäisen osan Yhdessä luominen on antoisaa ja vapauttavaa sekä toisen osan Näyttelijä joutuu aina kyseenalaistamaan itsensä.

KOMMENTOI



*) Kentät jotka merkitty tähdellä ovat pakollisia.