Stipendiater

  

En av Vivicas Vänners stipendiater år 2024 är regissör Ida Kronholm med Känslosymfonin – en tvåspråkig musikalisk föreställning om känslor och känslospråk för barnpublik. Den magiska världen kring en teaterföreställning erbjuder en trygg plats för barn att känna igen sig, ifrågasätta och häpna.

Föreställningen skrivs Ida Kronholm, Kaisa Leppänen och Robert Kock, som kallar sig sjäva för Känslosymfonikerna.

– Vi är intresserade av hur barn i lågstadieåldern tänker kring känslor – sina egna och andras, berättar Ida Kronholm.


Ida Kronholm, foto: privat

Just nu är de uppe i researcharbetet som lägger grund för manus och komposition. De har intervjuat experter och är nu ute och gör workshops med barn i tre skolor i Helsingfors. De leker, spelar teater, pratar och samlar kunskap och uttryck för att kunna göra en relevant föreställning för åldersgruppen. 

Det här skedet har Känslosymfonikerna fått bidrag av Svenska kulturfonden för att genomföra. Sedan planerar de en workshop med hela arbetsgruppen, det vill säga ljuddesigner Tony Sikström, visuell designer Mirjam Yeboah, musikern Abdissa ”Mamba” Assefa och skådespelaren Roderick Kabanga. Leppänen och Kock börjar sina dubbelroller som manusförfattare/skådespelare och kompositör/skådespelare och Kronholm själv fungerar som manusförfattare/regissör.

– Vi hoppas knyta en till musiker till gruppen också, men det gör vi först när vi vet hurdan musik det ska bli, säger Kronholm.

Vivicas Vänners stipendium kommer att användas för förverkligandet av workshopen, och arbetsgruppen ansöker också om pengar från flera andra fonder.

Ida Kronholm har en koppling till Vivica Bandler via sin mentor, regissör Suzanne Osten. (Läs Vivicas Vänners intervju med Osten här!)

– Suzanne Osten berättar så roligt om Vivica Bandlers tid på Stockholms stadsteater, hur hon hade sin stora handväska med kartotek över alla skådespelarna där hon grävde för att berätta vem som var tillgänglig. Hennes beslut att ge Suzanne en egen scen blev historiskt för barnteatern, det går inte att överdriva betydelsen Unga Klaras arbete haft. Tack Vivica!  

Kronholm säger att det är revolutionärt att jobba med just barnteater, något hon lärt sig av Suzanne Osten.

– Att stå på barnens sida och berätta om riktiga saker för dem och tillsammans med dem är ett hedersuppdrag. Jag tror så otroligt starkt på teaterns kapacitet för kontakt, transcendens, det magiska i mötet mellan verk och publik. Det MÅSTE barn få tillgång till. Men barn har ingen köpkraft, så det krävs politik och goda vuxna för att de ska få uppleva konst. I Norge får man bäst lön för att göra barnturneföreställningar och det är hård konkurrens om platserna – detta är resultat av politiska prioriteringar!

Nu fortskrider arbetet med Känslosymfonin och det som enligt Kronholm är det mest intensiva inspirationsskedet.

– Det är ett otroligt spännande tema vi närmar oss och jag hoppas att många fler finansiärer vill göra som Vivicas Vänner och stötta detta projekt – ny musikalisk teater för 7–10-åringar växer inte på träd!